Benčić: HDZ pogodovao stvaranju porezne oaze u nekretninskom i turističkom sektoru
Petrov: Porez na nekretnine je prelijevanje iz šupljeg u prazno
Novinarka i diplomatkinja Aurora Weiss najavila predsjedničku kandidaturu
Grbin: Porez na nekretnine je potreban, ali ne smije biti novi udar na građane
Istraživanje: Samo 1, 2 posto hrvatskih građana ima potpuno povjerenje u sudstvo
Ministar: Nije potrebno da uz svako dijete u posebnom razredu sjedi i pomoćnik
Kekin: Progovarat ću o ustavnim vrijednostima socijalne države

  Recenzija Marine Mađarević

Petar Pismestrović, Lukine žene: Antijunakinje među nama

        17.10.2021.         1086 pogleda
Petar Pismestrović, Lukine žene: Antijunakinje među nama

Meksička slikarica koja je živjela u prvoj polovici 20. stoljeća o odabiru životnoga partnera govorila je ovako: „Odaberite osobu koja vas gleda kao da ste možda bili čarobni.“ Ovaj citat sjajno bi se mogao povezati i s romanom Lukine žene. Razlog za povezivanje likovne umjetnice prošloga stoljeća i suvremenoga romana je višestruk. Prije svega, riječ je o romanu koji prati ženu okruženu umjetnošću – Koraljku Klarić, galeristicu, kći slikara Tončija Klarića. Koljarkin se život, baš kao i Fridin, zasniva na mladenačkoj zanesenosti i odnosa s pomorcem Adrianom koji joj biva oduzet i morima odnesen u daleku Ameriku.

Strast zamjenjuje poštovanjem starijega muškarca koji joj, osim lagodnoga života, ustupa i brak, no ne i željenu majčinsku ulogu za kojom je žudjela. Koraljka se, baš poput Fride, ne uspijeva ostvariti kao majka. Umjesto majčinstva, odabire posvetiti se svom suprugu, čovjeku koji u svom životu skriva brojne žene koje želi vidjeti prije odlaska s ovoga svijeta. Glavna junakinja može se povezati s citatom Fride Kahlo i u smislu ljubavi; naime, istu je tražila u muškarcu, no pronašla je samo strast i poštovanje.

S druge strane, ljubavnu čaroliju nije pružala ni sama: umjesto komunikacije, junakinja je šutjela, hraneći vlastiti ego i želju za estetski privlačnim. U Koraljki ne postoji dubina jer ona ne poznaje žrtvu. Lik je to bovaryjevske umišljene i egocentrične junakinje koja smisao pronalazi samo u vlastitim zadovoljstvima.  Svoj labilni karakter (blago naglašen sociopatski pristup odnosima) i poigravanje ljudima možemo vidjeti u pristupu obojici ljubavnika, pristupu roditeljima (koji joj, kao jedinom djetetu, toleriraju sve njezine hirove), ali i u pristupu prijateljici iz djetinjstva i pariškoj umjetnici Maši Uskoković s kojom stupa u tjelesnu vezu.

Koraljkina narušena psihološka slika ogleda se i u narušenim seksualnim maštarijama (ideja orgija/silovanja nastala u pijanom stanju) u kojima čitatelj može shvatiti kako je protagonistica romana osoba koja zapravo teško može voljeti i voditi ljubav – ona je netko tko pokušava prebaciti krivnju za svoje pogrešne poteze na druge, a o sebi sačuvati sliku malene djevojčice, čiste i neiskvarene jedinice svojih roditelja. Još jednom je dobro prisjetiti se Fridina citata o važnosti da vas vaš ljubavni partner promatra kao nešto čarobno. Umjesto traganja za ljubavnom čarolijom, Koraljka u jednom citatu krivnju za kraj Adrijanove i njezine ljubavi pronalazi u čarobnoj nepravednosti života: „I ja žalim što smo potrošili godine, ali kako smo mogli znati? Bili smo mladi, a život oko nas magično prevrtljiv.“

Prilikom čitanja čitatelj vrlo lako može pomisliti kako je Koraljka osoba dotaknuta nepravdom svekrve, života ili drugih činitelja, stoga je vrlo važno zapitati se: što je sama učinila kako bi bila sretna? Čim se ljepota izgubi (čim je nestala čarolija zaljubljene faze u njezinu prvu braku), Koraljka bježi. Ona se ne želi boriti, ne želi stvarati. Zahtijeva da se netko bori za nju, a dobrotu i milostive misli ne uzvraća. Dobar primjer Koraljkina nedostatka altruizma i ljudskosti (da ne kažemo sebeljublja, jer Koraljka cijeli život zapravo misli samo na svoje dobro – slično je postupila i onda kad je s Lukom trebala otputovati u Ameriku: izvukla se opravdanjem kako ne ide zbog očeva narušena zdravlja, a ne zbog mogućnosti ponovnoga susreta s bivšim suprugom) jest scena Lukina pokopa kojom se trebala obilježiti tuga ili barem primjereno žalovanje za dugogodišnjim partnerom – ne i u Koraljkinu svijetu:  „Dobro je da se Adrijan vratio. Barem nešto dobro u ovom lošem danu.“

Svoje zanimanje galeristice prebacuje na samu sebe: ne izlaže umjetnost radi umjetnosti, nego radi izlaganja. Udaje se za bogatog starijega čovjeka kako bi imala privid braka i „normalnoga“ života, no u tom životu, osim materijalnoga blagostanja, i nema baš previše ljepote za kojom Koraljka tako silno traga (u svom vizualnom identitetu i umjetnosti). 

Prvi roman Petra Pismetrovića, priznatog hrvatsko-austrijskog karikaturista, pripovjedački je ostvaren izuzetno lako. Čita se brzo, jasno, fabula je skrojena pripovijedanjem u trećoj osobi, a roman je dvojako podijeljen na ono što se događa sada i retrospektivno seže u Koraljkino djevojaštvo i mladost u kojoj upoznaje prvoga supruga. Autor zapravo sjajno postmodernistički pristupa stvaranju lika zle maćehe ili antijunakinje iz bajki: moralno ispravni postupci parafraziraju se na način koji odgovara junakinji. U obličju dobre princeze ili sirote junakinje (kakvu nam se prikazuje fizičkom karakterizacijom) pojavljuje se  neostvarena, nesređena žena koja pokušava zavladati svijetom, no ne zna što bi s istim, kad ga dobije, napravila. Možemo reći da je i Koraljka, baš kao većina bajkovitih antijunakinja, motivirana nedostatkom ljubavi. 

Bilo bi dobro da se u romanu veći naglasak stavio na Lukine žene, ne samo na jednu ženu. S obzirom na naslov, čitateljevo se očekivanje iznevjerava jer su i sam Luka i sve te žene tek sporedne uloge u ovoj priči. Poznavajući Koraljkin lik, možda je i naslov njezina tvorba u kojoj želi osuditi ponašanje drugih kako bi skrila svoje grijehe, izazvala suosjećanje i potražila odobravanje i podršku.

Komentari

Za korisnike Facebooka



Za korisnike foruma

    Registriraj se

Ako prilikom prijavljivanja dolazi do greške, kliknite OVDJE.



Još iz kategorije Recenzija Marine Mađarević



Virovitica.net koristi kolačiće kako bi Vama omogućili najbolje korisničko iskustvo, za analizu prometa i korištenje društvenih mreža. Za više informacija o korištenju kolačića na portalu Virovitica.net kliknite ovdje.