Stjecanje neovisnosti podrazumijeva prekidanje svih vrsta veza koje sputavaju nečiju slobodu, što ujedno pretpostavlja i posjedovanje punog prava na samostalno vezivanje i odvezivanje po vlastitoj želji. Hrvatska je to pravo iskoristila 8. listopada 1991., odvezivanjem od Beograda, a potvrdila 1. srpnja 2013., vezivanjem za Brisel. No, priča ide ponovo iz početka. Jer to je naprosto priroda svake svjetovne VEZE. Politika ovo nikada neće razmrsiti. Zato rješenje ovog problema tražimo u filozofiji. Kako postati slobodan?
Marx i Engels mislili su da je oslobođenje u radu. Ali bogato iskustvo stečeno na velikom broju radnih sati u Socijalističkoj Republici Hrvatskoj (a radilo se bome muški, u tri smjene) pobija ovu teoriju i jamči da svaki oslobodilački put radničke klase vodi u novu revoluciju.
Pri samoj pomisli na tako nešto odmah se naježim. Zato sam skloniji izabrati miroljubivi smjer kojim je išao Mahatma Gandhi. Biografi kažu da su na njegovom radnom stolu stajale samo dvije knjige iz kojih je crpio duhovno znanje i radno nadahnuće: Bhagavad Gita i Novi zavjet. Meditirajući satima na njihovu Istinu, čak i u vrijeme kada je bio zatvaran i vezan, on se osjećao slobodan, stvarajući iz tog oslobođenog stanja svijesti političku doktrinu čija filozofija oslobodilačke borbe započinje unutar sebe – oslobađanjem vlastitog sebstva od iluzije pojavnog svijeta. Politička revolucija tada je mirnija, a stečena sloboda i društveni mir daleko sigurniji i puno dugotrajniji.
Mnoga indijska sveučilišta njeguju i danas ovu vrstu tradicijskog obrazovanja. Glavni predvodnik takvog koncepta je Sri Sathya Sai Institute of Higher Learning, nosilac najviše oznake (A++) za ukupan akademski rejting koji je indijsko Nacionalno vijeće za procjenu i akreditaciju dodijelilo nekom sveučilištu.
Utemeljitelj i nekadašnji rektor Bhagavan Sri Sathya Sai Baba godinama je podučavao svoje studente o važnosti ovog učenja. Iz mnoštva prigodnih govora, izabiremo jedno:
Kako razvijati nevezanost
Potpuno odbacivanje predmeta pojavnog svijeta nije moguće. Međutim, ono što je moguće odbaciti je osjećaj za “moje”, osjećaj vlasništva. Kada se jednom ostvari odbacivanje, tada se može uživati u raznim predmetima koji se javljaju u svijetu, ali nas to neće povređivati.
Nevezanost vam podaruje sposobnost da okrenete svoju viziju prema unutra i pomaže vam da preusmjerite svoj um na unutarnju ljepotu. Kada je Arjuna pitao Krišnu kako pokoriti um, On mu je odgovorio: “Arjuna, ako provodiš u djelo nevezanost, tada ćeš biti u stanju nadzirati i svoj um.” Živjeti u ovom svijetu kao da ne pripadaš tu. Potrebno je stanje svijesti neopterećenosti. No većina stvara začaran krug, pokušavajući izaći tako stvarajući novi začaran krug koji postaje nemoguće prevladati. Zašto ne razumijevamo naše probleme? Neprihvaćanjem univerzalnih načela postojanja.
Sve u svijetu podložno je promjeni. Postoje tri osnovne vrste promjene – rast, postojanje i propadanje.
Često odbacivanjem nekih stvari vezanost ostaje. Razvijanje privida da je ovaj prolazni svijet trajan i vezanje za različite predmete je zabluda. Kad se čovjek na nešto navikne, kad postane ovisan o nekim uslovima, on može napustiti svjetovno, ali to ne pravi nikakvu razliku. On može napustiti sve, ali privrženost ostaje i nastavlja se odražavati u nekom drugom pravcu. Možete napustiti veliku kuću i odbaciti 20 odijela, ali ostati i dalje ovisni o dva odijela. Sva energija, sva ovisnost koja je bila vezana za 20 odijela sad će se vezati za ta dva odijela. To ništa ne mijenja. Rješavajte probleme bez vezanosti. Nisu u pitanju samo predmeti već i subjektivni osjećaji.
Zato treba pokušati razumjeti suptilne obmane. Ako je privrženost prisutna i vi se molite, ta molitva će pripadati ovom svijetu, jer takva vezanost sve pretvara u materijalno. Čak je i molitva grijeh ako se obavlja kao privrženost, ovisnost. Nevezanost upućuje na prolaznu prirodu svega stvorenoga i ne dopušta umu da se veže uz te prolazne stvari. To ne znači da nam one trebaju biti odbojne ili da ih trebamo mrziti, već da ne razvijamo mentalnu vezanost uz njih… To su promjene kojima su podložni svi predmeti.
Nevezanost nastaje kad osoba prodire sve dublje u svoje vlastito biće, slijeđenjem božanskih vrijednosti koje su u skladu sa svim osnovnim karakteristikama osobe. Znači razumijevanjem i dubljim uvidom u sebe, u Istinu i Dharmu (ispravnost).
Ako želite doseći Boga i ostvariti njegovu viziju, najvažnije što morate razviti je nevezanost ili odbacivanje (vairagya). Nevezanost je oslobađajuća sila koja razvija sposobnost jasnog “viđenja” stvari kakve jesu, ona vam omogućuje da preusmjerite vaš um i uronite u prirodu stvarnosti i kreacije. Um je vrlo snažan i odlučan da stvari učini po svojem. U tom smislu je Učitelj važan na početku puta samoostvarenja, a kasnije ga zamjenjuje unutarnje sebstvo.
Učitelj pomaže i daje radost i hrabrost, da ukloni slabost i strah učenika (tragalaca za istinom). Učitelj poučava da plod mora biti sladak, premda se zbog kore može činiti gorkim. No važni su njegov sok i slatki sadržaj. Maknite koru ljutnje, zavisti, zlobe i pohlepe, upijte slatkoću ploda kako bi ona mogla dozrjeti u vama. Budite lotos koji se rađa u mulju i blatu, koji se probija kroz vodu i izdiže svoj cvijet iznad nje, ne želeći ga smočiti, premda izvire iz vode.
Budite poput lotosa – čisti i nevezani.
Sretan vam Dan neovisnosti!