Zeleno-lijeva koalicija: Izađite na izbore, sada napokon imate za koga glasati
Sud časti isključio Josipu Rimac iz HDZ-a
Cappelli: Nema razgovora s onima koji naštimavaju račune
Živi zid: Ministar Ćorić neprijatelj je svakog hrvatskog kućanstva
Demokrati: Ustaški poklič konačno treba trajno zabraniti
VLADA Na teret proračuna udžbenici za učenike slabijeg imovinskog statusa
Vlada: Iz proračunske zalihe 1,1 milijuna za udrugu Palčići

  Kultura

Renata Pokupić: Svjetska skitanja operne dive iz Podravine

  Nina Ožegović/Nacional.hr           21.12.2012.         4438 pogleda
Renata Pokupić: Svjetska skitanja operne dive iz Podravine

Hrvatska mezzosopranistica svjetskog glasa, nakon hvaljenih nastupa u Parizu, Madridu i Londonu, na poziv Plácida Dominga nastupit će i u washingtonskoj Nacionalnoj operi; to je najnoviji uspjeh u međunarodnoj karijeri 38-godišnje operne pjevačice koja za Nacional objašnjava zašto tako rijetko dolazi u Hrvatsku.

Nakon uspješne serije nastupa u ožujku u Kraljevskoj operi u Londonu, mlada hrvatska mezzosopranistica Renata Pokupić, jedna od trenutačno najtraženijih u svijetu, otputovala je u Washington gdje će u tamošnjoj Nacionalnoj operi potkraj travnja pjevati ulogu Cherubina u Mozartovu "Figarovu piru". U Washington ju je pozvao Plácido Domingo, ravnatelj washingtonske Opere, koji joj je prije nekoliko godina bio partner u Händelovoj operi "Tamerlano" u Teatru Real u Madridu. Pjevajući u operi "Tamerlano" zahtjevnu ulogu Irene, zavodljive princeze koja se našla u ljubavnom trokutu, zadivila je ne samo velikog Dominga nego i dirigenta Paula McCreesha te menadžere londonske Kraljevske opere i tako se našla prvi put na sceni Covent Gardena. Ulogu Irene pjevala je u Londonu dva tjedna, a njezin su nastup engleski kritičari ocijenili vrlo pozitivno. Tako je kritičar Telegrapha njezin nastup ocijenio čudesnim, a kritičar The Independenta zapisao je da je Renata Pokupić "svojim čistim i zavodljivim glasom ostavila velik dojam, dok su stručne revije bile složne u ocjeni da je ostvarila "energičan i srčan debi" u Covent Gardenu.

Renata Pokupić je odrasla u Lozanu, malom podravskom mjestu, u obitelji poljoprivrednika i u zadnjih sedam godina ostvarila je blistavu međunarodnu karijeru. Nakon što je završila solo pjevanje na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji debi je imala u Parizu u Théâtre du Châtelet pjevajući u Berliozovim "Trojankama". Nakon toga je njezin uspon bio meteorski: uslijedio je debi u londonskom Royal Albert Hallu i suradnja s dirigentom sir Johnom Eliotom Gardinerom, specijaliziranim za barok, koji je najviše utjecao na njezinu karijeru.
poziv iz londona

NACIONAL: Kada ste otkrili da imate muzički talent i što je bilo presudno da se počnete baviti operom?

- Još kao mala djevojčica voljela sam pjevati i glumiti. Moja učiteljica glazbenog u osnovnoj školi savjetovala je roditeljima da me upišu u glazbenu školu. Kako sam voljela i crtati, tata mi je nabavio i štafelaj kada sam bila djevojčica, tako da sam kasnije završila Školu primijenjene umjetnosti, smjer kiparstvo, te muzičku školu u Zagrebu. Naime, budući da u mom mjestu Lozanu nije bilo muzičke škole, rano su me poslali u Zagreb k starijoj sestri, koja je tu već studirala. A zatim sam upisala Muzičku akademiju u klasi profesorice Zdenke Zabčić-Hesky. Iako imam nešto smisla i puno ljubavi i za likovnu umjetnost, pozornica je opasna - jednom kada je osjetite, vuče vas natrag. Tako je pjevanje postalo moj život.

NACIONAL: Je li se itko u vašoj obitelji amaterski bavio muzikom ili nekom drugom umjetnošću? I kako su vaši roditelji gledali na vašu odluku da postanete operna pjevačica?

- Moj otac svira brač, instrument u tamburaškom orkestru. Brač je nešto kao alt, ima istu ulogu kao viola u orkestru, koja se na njemačkom i kaže der bratsch. Valjda je podravski zrak poseban jer otud dolaze slikari, glumci, pjevači, redatelji. Roditelji su me uvijek podržavali i radovali se sa mnom, iako im je teško kada me ne vide nekoliko mjeseci. Nikada me nisu sputavali u odlukama niti su imali prevelika očekivanja. Jednostavno su mi stvorili uvjete da radim ono što me veseli i u čemu sam dobra, ako ide ide, a ako ne, nije tragedija, a eto išlo je. Nakon roditelja, važnu ulogu ima škola. Imala sam sreću što sam radila s odličnim pedagozima.

NACIONAL: Debitirali ste u Théâtre du Châtelet 2003. u Parizu u Berliozovoj operi "Trojanci" pod ravnanjem slavnog sir Johna Eliota Gardinera. Jeste li imali tremu uoči tog nastupa i što je debi u toj operi značio za vas?

Uz Metropolitan i La Scalu to je najpoznatija operna kuća na svijetu. Nastupiti u njoj znači biti na istoj pozornici na kojoj su velike uloge ostvarili Milka Trnina, Maria Callas, Kiri Te Kanawa, Plácido Domingo, na kojoj je plesao Nurejev, gdje su redovito dirigirali Solti, Barbirolli. Kad sam čitala e-mail u kojem su me pozivali u tu produkciju, te kad sam se nakon nekoliko mjeseci našla pred ulazom za umjetnike Kraljevske opere, sve mi je izgledalo kao san. Na probama sam bila potpuno usredotočena na pjevanje tako da mi je tek nekoliko dana nakon premijere došlo do svijesti gdje sam nastupila i koliki sam profesionalni put prevalila. Osjetila sam trnce i kroz glavu mi je prošlo: "Renata, pa to si zbilja ti na ovoj pozornici!" To je svakako jedan od vrhunaca moje karijere, ali bit će ih još. Recimo da sam na jednom od vrhova planinskog lanca koji se zove karijera.

NACIONAL: Uloga Irene je vrlo zahtjevna. Jeste li se posebno pripremali za nastup u Royal Operi? Poznati ste kao pjevačica koja studiozno pristupa ulogama.

- Takav je posao glazbenika, barem onih s kojima većinom radim. Tek kada imate sve u malome prstu, možete se igrati glasom i lakše se izraziti, pa vam to donosi veće zadovoljstvo. Jako je zanimljivo isprobavati detalje, stalno pomicati svoje granice, učiti nešto novo. Primjerice, uživala sam čitati povijest i istraživati gdje je bilo kraljevstvo Trapezunt odakle dolazi lik Irene. Za svaki nastup pripremam se jednako temeljito tako da nisam činila ništa posebno za London.
karizma plÁcida dominga

NACIONAL: Spomenuli ste suradnju s Plácidom Domingom u operi "Tamerlano" u Teatro Real u Madridu, a sada ponovo surađujete u Operi u Washingtonu gdje pripremate ulogu Cherubina u Mozartovu "Figarovu piru". Kako pamtite vaš prvi susret i kakvu je ulogu odigrao u vašem životu?

- Plácido Domingo je ravnatelj Opere u Washingtonu i Opere u Los Angelesu i nakon što me čuo u Madridu, pozvao me da nastupim u obje kuće. Veliki je umjetnik i divna osoba. S poštovanjem se odnosi prema svima, kako prema dirigentu tako i prema svim zaposlenicima kazališta. Iskreno je zainteresiran za ljude. Kada se pojavio na pokusu, svi smo osjetili "ono nešto", ogromnu pozitivnu energiju i karizmu koje stvori samo pojavom. Oko njega zrak treperi.

 

NACIONAL: Gdje zapravo živite, koliko vremena provodite na putovanjima, kako izgleda vaš dan?

- Moj dom je u Hrvatskoj, no veliki dio vremena provodim u inozemstvu. Često nastupam u Velikoj Britaniji, s Londonskom filharmonijom i Kurtom Masurom, Gabrieli Consortom i Paulom McCreeshem, Academy of St Martin in the Fields, English Baroque Soloists i sir Johnom Eliotom Gardinerom, na London Handel Festivalu, u Barbicanu, Royal Albert Hallu, u Grange Park Operi, zatim u Manchesteru, Leedsu i Oxfordu, a očekuje me Wigmore Hall, Edinburgh, povratak u Royal Opera House, debi u English National Operi i još mnogo toga. Tijekom dana vježbam ili idem na pokuse, čitam, kuham, družim se. Što je bliži koncert, više se usredotočujem na nastup, a sve ostalo mi postaje manje važno. Imam rutinu u vježbanju koju ne preskačem, uvijek se dobro upjevam i svakodnevno radim na tehnici, učim tekstove i proučavam literaturu vezanu uz radnju opere i životopis skladatelja. Ako nemam nastupe navečer, volim ostati kod kuće i čitati knjigu ili gledati dobar film. Volim slušati jazz.
tajni recept za glas

NACIONAL: Kako takav stil života utječe na vas?

- Ovakav život čini da se osjećam doista dijelom svijeta, da uočavam sve više sličnosti, a sve manje razlika među ljudima u različitim zemljama, bez obzira na to kojim jezikom govore i koje su boje kože. Zanimljivo je upoznavati i različitosti, običaje, načine života, gradove i zemlje. Glazba doista zbližava ljude. Iako se sve više svagdje osjećam kao kod kuće, u Hrvatskoj je moj dom, pa tražim da u mom životopisu, ma gdje bila, uvijek stoji da sam iz Hrvatske. Nastojim u programe koncerata uvrstiti i domaće skladatelje kad god se ukaže prilika.

NACIONAL: Imate li neki tajni recept za održavanje glasa?

- Nisam opsjednuta, no svakako ga pazim. Ne volim zadimljene prostore, dosta se odmaram, vježbam jogu, živim zdravo i umjereno. Volim se smijati, to je dobro za kolorature.

NACIONAL: Koliko vam nedostaje Zagreb, Hrvatska, Podravina?

- Nakon dva, tri mjeseca u inozemstvu poželim doći kući. Putovanja su mi normalna stvar, iako ponekad dosade. Sreća je da volim putovati, ali divno je sletjeti na zagrebački aerodrom, naći se s prijateljima, otići mami i tati u Podravinu, odmoriti se u Splitu ili Dubrovniku. Svijet mi se iz godine u godinu čini sve manji, a internet je nama skitnicama spas.

NACIONAL: Imate li vremena za privatni život?

- Obavezno. Nije lako uskladiti vremenske zone, ali uspije se.

NACIONAL: Trenutačno ste jedna od najtraženijih mezzosopranistica u svijetu. Što slijedi nakon Washingtona?

- Prvo ću se odmoriti nekoliko dana u Zagrebu, zatim me očekuju nastupi ove i iduće godine u Londonu, Edinburghu, Parizu, Kopenhagenu, Oslu, Monte Carlu, Montrealu, Chicagu, Los Angelesu, nekoliko festivala u Europi i SAD-u, snimanja, direktan prijenos koncerta na BBC radiju, a između pojedinih nastupa dani odmora u Hrvatskoj.

Cijeli razgovor i fotografije možete pročitati ovdje -

http://www.nacional.hr/clanak/81552/renata-pokupic-svjetska-skitanja-operne-dive-iz-podravine

 

Komentari

Za korisnike Facebooka



Za korisnike foruma

    Registriraj se

Ako prilikom prijavljivanja dolazi do greške, kliknite OVDJE.



Još iz kategorije Kultura



Virovitica.net koristi kolačiće kako bi Vama omogućili najbolje korisničko iskustvo, za analizu prometa i korištenje društvenih mreža. Za više informacija o korištenju kolačića na portalu Virovitica.net kliknite ovdje.